Press "Enter" to skip to content

Vol. 21, no 4. P. 90-95

Reports AIAS. Vol. 21, no 4. P. 90-95. ISSN 1726-9946

Contents of this issue

 

REVIEWS

Translation in botany and «botany translation»

Tkhagapsoev Kh.G., Paritov A.U.

 

    The article is devoted to the analysis of the three-lingual, russian-kabardino (circassian)-latin dictionary of systematization and codification of the plant world, created by S.Kh. Shkhagapsoev. It
is noted that the dictionary is a precedent in scientific and translation practice, unique in cultural and linguistic dimensions; outlines a new approach to the modernization of ethnic languages and their development in modern conditions.

Keywords: botany, ecology, flora, three-lingual botanical dictionary, Russian-Kabardino-Latin dictionary of plant systematization.

                                                                                                                                © Kh.G. Tkhagapsoev,
A.U. Paritov, 2021

Список литературы (ГОСТ)

1. Шхагапсоев С.Х. Русско-кабардино-черкесско-латинская эколого- ботаническая терминология: вопросы классификации. Нальчик: Изд-во М. и В. Котляровых, 2021. 252 с.
2. Тхагапсоев Х.Г., Мосолова Л.М. и др. Идентичность как навигатор сознания // СПб.: Изд-во РГПУ, 2016. 170 с.
3. Тхагапсоев Х.Г., Гатиатуллина Э.Р. Идентичность: к проблемам методологии // Научная мысль Кавказа. 2010. № 4(64). C. 16-23.
4. Тхагапсоев Х.Г. К особенностям социального бытия современной России // Философские науки. 2007. № 9. С. 48-66.
5. Тхагапсоев Х.Г. Компетентностное образование: к проблеме воплощения // Высшее образование в России. 2013. № 6. C. 71-76.
6. Кажаров А.Г., Тхагапсоев Х.Г., Яхутлов М.М. Магистратура в современном российском вузе: региональное измерение // Высшее образование в России. 2017. № 3. C. 101-108.
7. Тхагапсоев Х.Г. На путях в миражи? (к современным стратегиям развития образования) // Высшее образование в России. 2012. № 7. C. 21-29.
8. Тхагапсоев Х.Г. Университет: к стратегии движения за горизонт // Высшее образование в России. 2019. Т. 28, № 8-9. C. 83-90.

Read article

©​ | 2022 | Адыгская (Черкесская) Международная академия наук